Potpredsjednica Delta Holdinga Marija Desivojević Cvetković, unatoč nestabilnosti na tržištu, najavljuje nastavak planiranih investicija tvrtke u nekretnine i područje luksuza te otkriva kakvim je načinom razmišljanja došla do jedne od najvažnijih menadžerskih pozicija

"Virus nije donio nove i nikada viđene ili predviđene koncepte poslovanja. Samo je, čini mi se, ubrzao promjene koje su već počele. Nije se promijenila osnova biznisa, kao ni strateško opredjeljenje da razvijanjem svojih ljudi gradimo tvrtku i osvajamo nove poslove. Osnovni principi komuniciranja također su ostali jednaki jer oni postoje oduvijek. S druge strane, u velikoj su se mjeri promijenile neke navike partnera, klijenata, pa i naših zaposlenika, zbog čega smo počeli obavljati sastanke na daljinu, klijenti ne moraju dolaziti na mjesto prodaje i slično. Koronakriza nije suštinski promijenila poslovnu strategiju, ali nas je natjerala da još jednom razmislimo o takozvanom konceptu crnog labuda i o tome kako se pripremiti za sljedeći koji dolazi“, govori Marija Desivojević Cvetković, viša potpredsjednica tvrtke Delta Holding, regionalnog diva čiji portfelj obuhvaća širok spektar djelovanja – od agrarnog biznisa i distribucije do nekretnina. Unatoč nestabilnim vremenima u kojima živimo, vizija rasta i razvoja tvrtke u kojoj je Desivojević Cvetković od 2008. godine, prema njezinim riječima, stabilna je i jasna. Ona je u Delta Holdingu zadužena za strategiju i planiranje, a idućih godina u njihovu će fokusu, između ostalog, biti ulaganje u nekretnine i luksuzne hotele.
Fokusiranost i ustrajnost u srži su osobnosti Marije Desivojević Cvetković koja je, uz poziciju potpredsjednice Delta Holdinga i članica Upravnog odbora Addiko banke u Srbiji, Upravnog odbora Srpske asocijacije menadžera te poslovnog kluba Privrednik i predsjednica Srpske triatlonske unije. Posljednja pozicija proizašla je iz njezine velike ljubavi prema triatlonu. Naime, ova je menadžerica 2016. godine završila najteže natjecanje na svijetu, Ironman, koje obuhvaća tri fizički i psihički iznimno zahtjevne discipline: plivanje, bicikliranje i trčanje. Mindset potreban za sudjelovanje u triatlonu ne razlikuje se od onoga potrebnog za vođenje tima u jednoj od najvećih regionalnih tvrtki. Desivojević Cvetković otkrila je planove Delta Holdinga u nadolazećem razdoblju te najavljuje nastavak strateških investicija.
Delta Holding jedna je od najvećih tvrtki u regiji. Koji su izazovi pred vama i na što ćete se fokusirati u idućih nekoliko godina?
Fokus tvrtke postavljen je strateškim planom i on se neće mijenjati u idućih nekoliko godina. Realizirat ćemo veliki investicijski ciklus u području nekretnina, vrijedan oko 500 milijuna eura, koji obuhvaća gradnju hotela najviše kategorije, šoping centara i poslovnih prostora u Srbiji i regiji. Ostajemo u svome temeljnom, agrarnom biznisu, uz primjenu najsuvremenijih tehnologija koje donose maksimalne prihode. Nastavljamo razvijati logistiku i distribuciju. Osim toga, planiramo neke nove poslove, i o tome ćemo moći govoriti možda već početkom sljedeće godine. Neprestano razvijamo svoju kadrovsku bazu zapošljavanjem mladih, stručnih i ambicioznih ljudi, što smatramo jednim od strateških ciljeva.

U Delti ste zaduženi za strategiju, komunikaciju i informacijske tehnologije, koliko je u današnje vrijeme važno uskladiti digitalizaciju i komunikaciju?
Ne bih govorila o usklađivanju digitalizacije i bilo kojeg drugog procesa u tvrtki. Digitalizacija nije nešto što se uvodi trenutačno, jednim propisom, niti se delegira samo jednom sektoru. Riječ je o promjeni paradigme, cjelokupnog pogleda na poslovanje, a samim time i na komunikaciju. Tako mi u Delti shvaćamo taj proces i vjerujem da smo prilično daleko odmakli u tom smislu. Toliko da se riječi „digitalizacija" i „digitalno" više i ne koriste. Nemamo osobe zadužene za digitalni marketing i komunikaciju, nego osobe zadužene za komunikaciju. U 21. stoljeću podrazumijeva se da je ta komunikacija najvećim dijelom upravo digitalna. U tome nam pomaže činjenica da neprestano zapošljavamo samo mlade ljude – oni su digital native generacija kojoj ne treba objašnjavati prednosti novih tehnologija jer oni uz njih žive.
Što nam donosi digitalna transformacija trgovine?
Trgovina je jedan od biznisa u kojem je digitalizacija najuočljivija. Kupci su sada posvuda, a prodavaonice su na jedan klik od njih i to dramatično mijenja poslovanje trgovine, ali i logistiku te komunikaciju. Tu činjenicu svi moramo uzeti u obzir. U Srbiji ubrzano raste broj korisnika mobilnog bankarstva i transakcija koje se njime realiziraju. U drugom kvartalu ove godine broj mobilnih transakcija bio je 50% veći nego u jednakom razdoblju prošle godine.
Kako će se pojedini brendovi pozicionirati na tržištu bez direktnoga kontakta s potrošačima?
Jednako kao i do sada: pobuđujući njihov interes, stvarajući emocionalni odnos, ispunjavajući njihove potrebe i želje. Ništa se ne mijenja, priča o brendu jednaka je od drevnih civilizacija do danas. Mijenjaju se kanali i taktike, ali bit ostaje jednaka. Tvrtka Delta Real Estate posljednjih je godina znatno ulagala u šoping centre i luksuzne hotele, a na službenoj je stranici navedeno da je procijenjena vrijednost njezinih investicija od 2020. do 2025. godine 400 milijuna eura.
Imaju li neki proizvodi u našoj regiji potencijal da postanu luksuzni?
Svijet je odavno postao jedno tržište i da bi proizvod imao ekstremno veliku vrijednost, on mora biti globalan. Da bi se postavio globalni brend, to zahtijeva uvjete na koje najčešće mogu odgovoriti samo najveće kompanije. Zato su male šanse da se regionalno razvije brend koji bi imao globalno značenje. U Delti smo bliži stajalištu da se manji igrači u regiji trebaju povezati s globalnim divovima i svoj put tražiti u suradnji s njima. Osim toga, manje tvrtke trebaju težiti poslovima u kojima imaju neku prednost na koju globalni igrači ne mogu odgovoriti (ili za to nemaju interes). Pritom ponajprije mislim na specifične prehrambene proizvode koji nose oznaku posebnoga geografskog podrijetla, organske i slične proizvode. Ako pak govorimo o uslugama, čini mi se da je tu situacija drukčija i da su barijere puno manje. Niche usluge, posebno u turizmu ili medicini, mogu biti primamljive na svjetskoj razini.

Malo je žena u našoj regiji na visokim menadžerskim pozicijama, a vi ste osim toga uspješno završili i najteži sportski događaj na svijetu – Ironman. Uz to ste i majka dvoje djece. Kako uspijevate organizirati svoje vrijeme i biti uspješni na više polja?
Moto natjecanja Ironman glasi: „Sve je moguće." Ako jako želite nešto postići, a uz to imate i fanatičnu samodisciplinu te radite sve što je potrebno kako biste stigli do cilja, ako na svakoj sljedećoj utrci želite pobijediti sami sebe, onda ne postoje neostvarivi snovi. Uz jaku motivaciju lako je precizno organizirati sve resurse, pa tako i vrijeme.
Jednom ste izjavili da nije potrebno uspostavljati ravnotežu između posla, obitelji i osobnih potreba i da jedino ako se ostvarimo u svim svojim ulogama, možemo biti sretni. Kako to postižete?
Protivnik sam stava o potrebi uspostavljanja ravnoteže između posla i privatnog života. Ravnoteža sama po sebi implicira da, kada se iz tog savršenog stanja izađe, to za jednu stranu klackalice nije dobro. Ako ste uspješni u svome poslu, onda stradava obitelj. I obrnuto. Duboko se protivim takvu stavu. Bit našeg života nije u uspostavljanju ravnotežu između suprotstavljenih koncepata, nego u uspijevanju integriranja svega čime se bavimo i do čega nam je stalo. Bit je da živimo dok radimo, da nas to ispunjava i usrećuje, da najzanimljivije poslovne ideje dobivamo dok smo u prirodi ili na putovanju s prijateljima ili obitelji. Smatram da je jedna od najvažnijih stvari u životu raditi posao koji volite. Ako imate tu sreću, onda, kako kaže jedna izreka, ne morate raditi nijedan dan u životu. Za mene su poslovni i privatni život jedna strana medalje i samo čovjek ispunjen na oba plana može biti potpuno zadovoljan.

Što vas čini kvalitetnim liderom?
Kvalitetan lider mora objediniti velik broj dobrih osobina. Izdvojila bih sposobnost slušanja i razumijevanja te motiviranja suradnika.
Što vas motivira?
Moja se motivacija tijekom godina mijenjala i dobivala nove oblike. U ovom životnom razdoblju cilj mi je motivirati druge – moju obitelj, kolege i prijatelje, ali i ljude koje osobno ne poznajem – da uvijek teže nečemu većem, boljem, višem, da ostvare svoj puni potencijal.
Jeste li ostvarili sve ciljeve koje ste si zadali ili su još neki na vašoj listi?
Kada ostvarite sve životne ciljeve, vaša motivacija nestaje i život je gotov. Moja je lista uvijek duga: novi osobni rekord u maratonu, veliki Deltin projekt koji treba realizirati, novi planinski vrh na koji se treba popeti, biciklističke ture koje me čekaju, tolike knjige koje treba pročitati, kontinenti i predjeli koje treba doživjeti s obitelji... i – na kraju – flaširati svoje bužu, bjelicu i merlot te u svemu tome lagano uživati.