Od velike je važnosti formirati i usavršavati studijske programe i programe cjeloživotnog obrazovanja koji će odgovarati novonastalim tržišnim promjenama - ističe Ivan Ružić, dekan Veleučilišta Baltazar

Teme vezane uz obrazovanje sve su važnije, jer osim što se kroz njih ukazuje na smjer obrazovanja kako pojedinaca tako i generacija mladih ljudi koje su rezultat ali i poticaj za promjene na tržištu rada i obrazovanja, one su koje ukazuju kako je obrazovanje najvažniji ulog za budućnost svakog čovjeka. O važnosti ove teme razgovarali smo s izv. prof. dr. sc. Ivanom Ružićem, dekanom Veleučilišta s pravom javnosti Baltazar Zaprešić, visokoškolske ustanove čije programe potpisuju vrhunski stručnjaci i znanstvenici iz polja ekonomije.
Veleučilište Baltazar Zaprešić visokoškolska je ustanova čiji su programi originalni i jedinstveni, oni koje su sastavili vrhunski stručnjaci i znanstvenici iz polja ekonomije. Vaše je programe akreditiralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta i Agencija za znanost i visoko obrazovanje Republike Hrvatske, nositelj ste certifikata ISO 9001 za kvalitetu ukupne nastavne djelatnosti u području visokog obrazovanja za poslovnu ekonomiju i menadžment. Što biste istaknuli kao posebnost obrazovne ustanove u kojoj ste na funkciji dekana?
Naše Veleučilište s pravom javnosti Baltazar Zaprešić je visokoškolska ustanova koja se od svojeg osnutka 2001. godine do danas može pohvaliti s preko 7000 alumnija (diplomantica i diplomanata). Svoj rast i razvoj temeljimo na vrhunskim studijskim programima koje kontinuirano unapređujemo (programi „po mjeri studenta“ i u skladu sa zahtjevima tržišta rada).
Posebno se ponosimo odnosima koje stvaramo u sinergiji s našim studentima: nastavno i nenastavno osoblje zajedničkim snagama studente usmjerava kroz cijeli nastavni proces na visokoj razini kvalitete i studentskog zadovoljstva, što je od strateške važnosti našoj instituciji.
Vrhunskim stručnim kadrom nastavnika (znanstvenika i stručnjaka iz prakse) koji su studentima na raspolaganju, mentoriraju ih te pružaju podršku tijekom cijelog studija osiguravamo i visok postotak diplomanata koji uspješno pronalaze posao u struci te napreduju u svom radnom okruženju. U Karijernom centru Veleučilišta kontinuirano pratimo profesionalni razvoj naših studenata kroz stručnu praksu koja se odvija u suradnji s gospodarstvom, a po završetku studija pratimo razvoj karijere naših alumnija te ih uključujemo u aktivnosti Veleučilišta.
Na stranicama Veleučilišta Baltazar, u rubrici “Misija, vizija i strategija“ ističe se između ostalog kako je misija Veleučilišta pružiti kvalitetno obrazovanje i podršku studentima u razvoju njihove karijere te kroz tržišno orijentirane studijske programe promicati nova znanja. Upravo su nova znanja izuzetno zanimljivo poglavlje edukacije na globalnom planu, jer promjene u svijetu javlja snažno utječu na potrebu kako za novim zanimanjima tako i za edukacijom koja će za tržište rada pripremiti kreativne pojedince sposobne za upravljanje poslovnim procesima i koji će doprinositi održivom razvoju društva u cjelini. Zato je posebno zanimljivo istaknuti kako Veleučilišta Baltazar uz izbor stručnih prijediplomski i diplomskih studija nudi i mogućnost online studiranja. Što podrazumijeva i na čemu se temelji online studij na Veleučilištu Baltazar?
Online način studiranja je sadašnjost i budućnost, a bez cjeloživotnog obrazovanja teško je biti konkurentan na tržištu rada i na pravi način doprinositi svojoj organizaciji i društvu u cjelini. Moram istaknuti da su od ove godine svi naši studijski programi na Veleučilištu (i prijediplomska i diplomska razina) s online dopusnicom te novijim programima u skladu s trendovima na tržištu rada, čime postajemo jedina visokoškolska institucija u Hrvatskoj koja se time može pohvaliti.
Online način studiranja pruža mogućnost studirati neovisno o tome gdje se nalazite ili gdje radite, uz značajnu uštedu resursa. Time otvaramo mogućnost studiranja studentima koji imaju obitelj, zaposleni su i žele napredovanje u karijeri ili nadogradnju svojih kompetencija.
Specifičnosti online studiranja na Baltazaru jesu kontinuirana podrška i dostupnost nastavnika i tutora, praćenje rezultata i napretka studenata, kontinuirana komunikacija te upotreba suvremenih digitalnih alata u nastavi. Navedeno studentima omogućava potrebnu razinu digitalne pismenosti i stručnih kompetencija.
Ovaj oblik studiranja svoj je puni zamah dobio za vrijeme pandemije kada je veliki broj obrazovnih ustanova prešao na sustav učenja na daljinu, te ovaj sustav istaknuo kao ključni alat za kontinuirano obrazovanje i obuku. Zato više ne govorimo samo o trendu u učenju na daljinu već o nezaobilaznom smjeru. Kako vi vidite studiranje u budućnosti, na kojim će se kvalitetama i tehnologijama ono temeljiti?
U kreiranju naših modela poslovanja vodili smo se prospektivnim planiranjem te smo znatno prije pandemije već provodili online studijske programe (na prijediplomskoj razini: Poslovanje i upravljanje s tri usmjerenja: Poslovna ekonomija i financije, Menadžment uredskog poslovanja te Menadžment u kulturi i kulturnom turizmu, a na diplomskoj razini: Menadžment javnog sektora).
Svu potrebnu pripremu i edukaciju nastavnika za online način izvedbe studija kontinuirano nadograđujemo i usavršavamo, zbog čega je i razina zadovoljstva studenata koji su polaznici naših online programa na visokoj razini. Kvalitetu u svim procesima i na svim razinama smatramo okosnicom strategije poslovanja.
Studiranje u budućnosti vidim(o) na tragu onoga što sami primjenjujemo već danas, a koncept kvalitete treba biti stalna težnja izvrsnosti – kako bi studentima pružili dodanu vrijednost danas i u vremenu pred nama.
Koja su po vama zanimanja budućnosti i gdje je Hrvatska na širem regionalnom te europskom planu po pitanju kreiranja edukativnih programa u visokom te cjeloživotnom učenju vezano uz nova zanimanja?
U dinamičnom poslovnom okruženju naglasak je na stručnim kompetencijama u različitim područjima te je poznato da se zanimanja vrlo brzo mijenjaju i stvaraju nova - pod utjecajem čestih promjena, napretka i novih tehnoloških dosega. U tom smislu može se reći da pratimo europske i svjetske trendove jer je evidentan porast interesa za cjeloživotno učenje i usavršavanje.
Vidljivo je da na tržištu postoji sve veća potreba za stručnim znanjima iz područja: projektnog menadžmenta, poduzetništva, upravljanja inovacijama i kreativnim rješenjima, komunikacijskog menadžmenta i brojnih drugih… Iz tog razloga od velike je važnosti formirati i usavršavati studijske programe i programe cjeloživotnog obrazovanja koji će odgovarati novonastalim tržišnim promjenama.
U sklopu rada Veleučilišta za istaknuti je odličnu međunarodnu suradnju s drugim ustanovama kroz programe kao što su međunarodni projekti poput Mevlana Exchange i Academic Writing Online, te ERASMUS+. Koliko je važno poticati studente da se priključe ovim programima te koja su iskustva vaših studenata?
Iznimno važna je suradnja s drugim visokoškolskim institucijama i poslovnim organizacijama u inozemstvu. Kontinuirano to činimo kroz naš Odjel za mobilnost i međunarodnu suradnju te su rezultati iznimno pozitivni. Iskustva studenata, nastavnog i nenastavnog osoblja koji su sudjelovali u programu međunarodne suradnje potiču i daljnji interes za takvim iskustvima.
Osnažuje se interkulturalna kompetencija studenata, nastavnog i nenastavnog osoblja i koristi za sve uključene su brojne. Studenti ističu poznanstva i stvorena prijateljstva, nova znanja i vještine kroz rad na inozemnim projektima, istraživanjima i drugim aktivnostima (koji su vrijedna referenca za budućnost). Za instituciju koristi su stvoreni odnosi, implementacija novih spoznaja u vlastitom okruženju (know-how, najnoviji inozemni standardi i procesi) te potencijalne suradnje s partnerskim institucijama.
Studiranje na daljinu podrazumijeva i korištenje brojnih tehnološki naprednih alata, a kao jedan od globalno najistaknutijih trendova sve se češće ističe AI-powered personalizirano učenje te poznavanje i korištenje VR/AR tehnologije. Koliko po vama AI formati mogu biti poticajni model u sustavu edukacije?
Virtualna i proširena stvarnost za sada još nema veliku primjenu u visokoškolskom obrazovanju, a umjetna inteligencija je još uvijek pomalo neistraženo područje, ali bez sumnje u vrlo bliskoj budućnosti, razvojem nove tehnologije će sigurno naći primjenu u obrazovnom procesu. Naglasak će sigurno biti na podršci, lakšem pristupu informacijama te bržem obavljanju zadataka, što će u nastavi tako ostavljati više prostora za razmjenu mišljenja i komunikaciju nastavnika sa studentima, personalizirani pristup i rad te razvijanje kreativnih i inovativnih rješenja.
Što biste poručili mladim ljudima, budućim studentima, ali i široj obrazovnoj zajednici vezano uz snagu i mogućnosti koje pruža studij u vašoj ustanovi?
Osobni razvoj pojedinca temeljen je na privatnoj i poslovnoj dimenziji, a vrijeme utrošeno na osobni razvoj ulog je za budućnost svakog čovjeka. Naše Veleučilište Baltazar po mjeri je studenata i pruža prilike za osobni razvoj: formalnim obrazovanjem studenti stječu potrebne kompetencije, no imaju priliku uspješno usklađivati i svoj privatni život, što je jednako važno. Time se stvara vrijednost ne samo za pojedinca i njegovu poslovnu sredinu, već i vrijednost za društvo u cjelini. Veleučilište Baltazar Zaprešić nudi svojim studentima spoj znanosti i prakse te im tako omogućuje visoku konkurentnost na tržištu rada.